Πρόκειται για υποχρεώσεις που, ορισμένες από τις οποίες, εκκρεμούν εδώ και 30 χρόνια, ύψους 716,2 εκατ. δολαρίων (€520,4 εκατ.) της Λιβύης προς εγχώριες εταιρείες. Το ποσό αυτό αφορά, ως επί το πλείστον, εκτελεσμένες κατασκευαστικές εργασίες αλλά και έργο που παρείχαν ελληνικές εμπορικές εταιρείες.
Οι απαιτήσεις των ελληνικών επιχειρήσεων είχε δρομολογηθεί να ικανοποιηθούν, κατά την έβδομη Σύνοδο της Μικτής Διυπουργικής Επιτροπής Ελλάδας-Λιβυής που πραγματοποιήθηκε στην Τρίπολη το δεύτερο δεκαπενθήμερο του περασμένου Σεπτεμβρίου.
Οι τότε διαπραγματεύσεις όμως, υπήρξαν άγονες και γι’ αυτό σήμερα οι Έλληνες επιχειρηματίες αγωνιούν εάν θα καταφέρουν να αποπληρωθούν, με δεδομένη την έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή.
Έχουν λαμβάνειν
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΤΕΠ που δραστηριοποιείται στην Λιβύη με την επωνυμία «Tageco» και συνδέθηκε με το κατασκευαστικό «δίδυμο» Αρφάνη-Χιώνη, αναμένει ακόμα την εξόφληση των εκατομμυρίων χρωστούμενων από τα «μεγάλα» έργα του 1980. Πληροφορίες αναφέρουν πως η εταιρεία είχε αποδεχθεί διακανονισμό με τον Καντάφι, ώστε να λαμβάνει τα χρωστούμενα σε πετρέλαιο.
Κατά τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΞ, για το χρονικό διάστημα 1984-2005, η Λιβύη οφείλει στον ΟΤΕ 2,2 εκατ. ευρώ. Εκκρεμεί επίσης, το ζήτημα της εκκαθάρισης του Γραφείου της πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας στη Βεγγάζη, με παράλληλο επαναπατρισμό των χρηματικών αποθεματικών της εταιρείας.
Στο πλαίσιο αυτό, το 1999 οι τότε υπουργοί Εξωτερικών και Οικονομικών είχαν υπογράψει Μνημόνιο αμοιβαίας κατανόησης με τη Λιβύη για θέματα χρεών.
Στο «Μνημόνιο» αναφέρονται 13 τεχνικές και εμπορικές εταιρείες προς τις οποίες έχουν βεβαιωθεί χρέη από την λιβυκή πλευρά, μεταξύ των οποίων η Ηπειρωτική-Νεοδομή, η Sikelis και η ΕΚΤΕ ΑΤΕ.
Παράλληλα, όπως προκύπτει από τη ελληνολιβυκή συμφωνία, μη βεβαιωμένα χρέη υπάρχουν και προς 21 κατασκευαστικές και εμπορικές εταιρείες, όπως οι J&P Overseas, Αρχιμήδης, Τσιμέντα Χαλκίδος και ΜΕΤΑΛΕΡΓΑ.
Από τη δεκαετία του 1980, είχε ξεκινήσει εντατικό πρόγραμμα ανοικοδόμησης της Λιβύης, ενώ το 2006 Καντάφι ανακοίνωσε ένα κολοσσιαίο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης των υποδομών της χώρας. Μόνον για την υλοποίηση ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου που θα εκτεινόταν σε όλη την Αφρική σχεδιάζονταν να δαπανηθούν περίπου 9 δισεκατομμύρια δολάρια.
Έτσι η Archirodon, η J&P Άβαξ, η Intracom Telecom, η Maritech, η ΕΛΠΕ (έως το 2008 πραγματοποιούσε εξορύξεις πετρελαίου) αποτελούν τους κυριότερους παίκτες στη λιβυκή αγορά.
Δ. Δ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου